Årets och vårats första LC prov avklarat

I går gick årets och vårat första LC prov nere i Sjöbo.  Det var 5 varghundar anmälda men jag visste att 1 gick bort.
 
Som alltid .... var jag tidigt, då detta var första provet så ville jag insupa atmosfären och hela grejen.
Man lär ju sig när man är med från start.

På plats gick jag en bra promenad med Iza och Idun som var lite morgontrötta, sedan pratade jag med folk och höll koll på vad som hände och skede.
 
 
Lämnade in böckerna som man ska göra och lyssnade på veteranerna som mer än gärna förklarade hur allt gick till för mig som är novis, vilken stämning alla var glada och goa.

Det finns ju vissa regler man måste bara följa för att inte hunden ska bli diskad.

Sedan kollade jag in testhundarna och så satte allt i gång.

 
 
Sedan kördes hela provet i gång.
Itl.vinthund, Borzo, Farohundar, Saluki och Irl.varghund samt Bezenji och galgo espanjol. !
 
Alla var taggade och med, jag hann bara fota lite då det gällde att värma upp tjejerna ordentligt.
 

Det var en lång bana på 730 m. med massvis av kurvor och vinklar.

Hundarna blev lottade då alla 4 var där.
Iza & Idun gick ut i heat 34 (Iza var Blå & Idun Röd) lite surt att de blev lottade till varandra då de hade varit skoj att se hur de sparng med andra. 
Ingela hjälpte mig att släppa Idun och förklarade en del, tjejerna var kanontaggade och på. 
Mitt i en bortre kurva så saknatde IOdun ner och var lite mer avvaktande men släppte inte luren med blicken och vid raksträckan tog hon upp jakten igen, Iza låg som en avlöning bakom luren och jagade på.. 

När de var klara så var det snabbt att fånga upp dem och gå i väg med dem för att de skulle varva ner, de var lite mer flåsiga än vanligt men det lugnade sig snabbt.
Jag hann ju inte se de andra 2 vargarna men de jag fick berättat var att de sprang bra.

Sedan var det vila, fika och poängräkning som gällde.
 
Iza fick 160 (av 200) och Idun 119. vilket innebar att de fick över 55 och kunde gå vidare till nästa lopp. JIPPI!!

Och så började de om med de hundar som hade kvalat sig till andra loppet.

Iza blev denna gången lottad att springa med Juni och Idun fick springa med Mini.
 
I heat 34 så hade Mini -röd och Idun -blå.
Detta loppet sprang Idun bättre då hon och Mini springen ungefär detsamma. Hon var mer taggad denna gången.
 
och så var det dax för heat 34 iza -röd och juni -blå.
Iza var heltaggad och vid släppet höll jag på att rasa rakt in i en stolpe för hon skulle bara IVÄG.
Det märktes att de inte var vanna vid den här typen av bana men Iza låg på som en avlöning och kämpade på, stundtals ökade hon tempot för att senare dra ner på tempot lite.
Framme vid luren var hon överlycklig och munnen skummade, vandrade i väg med henne och tempot la sig.

Nu väntade den långa nervösa väntan inför att få reda på poäng och resultat .. alla 4 var noviser.
 
Sedan kom resultatet!!!
 

1:a CERT Dragon Light´s Silver Tistel 328 poäng
2.a Scoops Justine 317 poäng
3: Se Uch Dk Uch Heartbreaker of Kirld Ground Castle 272 poäng
4: a Dragon Light´s Skogs Stjärna 262 poäng

Vilken känsla när Iza tar sitt första CERT och placerar sig som 1:a och Idun var minnst lika duktig hon kvalade ju till omgång 2 och blev 4: a

Jag fick verkligen blodad tand och har redan anmält till flera prov.

 
Jag och mina underbara drakar !
 
--- 
 
Men i morse var jag inte så tuff, fortfarande glad efter gårdagen så börjer jag mig på världens dummaste sätt och masserar Lavas goa mage och det bara säger AJ AJ AJ i korsryggen och nu kan jag knappt röra mig och har svinont.
 
---
 
 



 




 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0