Spårdag i Vättlefjäll

Äntligen helg och så var denna kaosartade vecka över.

Mötte upp Elin & Christoffer med tillhörande hundar Iriz & Wigge i Vättlefjäll.
Mötet mellan hundarna blir som alltid glatt och stöckigt och efter en liten stund kunde vi samla upp alla och gå i väg och till våran plats.



Vädret var en aning kyligt men vackert och jag verkligen njöt av att komma ut fast jag hade fruktansvärd värk och stundtals smärta i kroppen. Men när man gör något som är skoj lägger man detta åt sidan.

På plats så bands hundarna upp medan jag och Elin gick i väg och la ut alla spår.
I dag var det en debut dag... de små skulle för första gången få gå spår.
2 "raka" (som de kan bli i terräng) spår med tydligt blod och klöver avtryck.
Elin La ut för Wigge och Iriz medan jag tog Lavas, nästa gång ska Elin få lägga för Lava.

På plats igen var det den officiella sitta i solen och prata medan vi fotar våra vilddjur.
Christoffer satte i gång grillen så lite korv med bröd och kaffe med kaka blev det också.
Isen lätt som ett åskoväder vilket fick hundarna att lysstra extra noga med efter ett tag så brydde de inte.
Då Idun är en fryslort så blev det att tulla in både henne och Iza i medtagna fleecefiltar och jag tror de tyckte det var mysigt.



Mycket prat och stoj blev det som alltid.

Sedan var de dax. 
Tog med Iza & Idun, Elin följde med som fotograf och sällskap, alltid bra att ha någon med så man kan bolla vad man gjorde för fel med efter. 

Först ut var Iza
Fram till spåret, hon satte ner nosen, var lite förvirrad men snosade ochs lickade på blodet, jag berömde men varje gång jag sa bra tittade hon på mig, det samma var när jag tog ner snittslarna. Men när jag sänkte rösten och berömde och ignorerade snittslarna så gick det bättre. 
Hon gick rätt på spåret och fann klövern. 
Ren skär lycka så lekte vi bus och fånga klövern. Hon var jätteduktig och hade så skoj. 
Men .... hon behöver mer stöd samt tid och en tystare matte tills nästa gång.

Sedan var det Iduns tur.
Fram till spåret... här chockar hon mig (igentligen borde jag inte bli det ...Idun är mer självsäker än Iza)
ner med nosen och i väg med stabila och säkra steg. Lyfte på huvudet en gång för att "tänka" och vädra innan hon trampade i väg igen, hon fann klövern och var minst sakt lika lycklig som sin syster.
Vi lekte fånag och ta klöverleken och Idun hade kanonskoj.

De båda var så duktiga...

Vi byte hundar och tog Iriz.. oj vad hon var koncentrerad i dag, ner med nosen och i väg med svansen som en knorr. Elin sa att hon var efter vinkeln lite snurrig men hon hittade fram och och var så duktig..

Efter detta bytes det till Wigge som i dag skulle få spåra lös med matte efter sig. 
Elin och han stampade i väg och jag väntade ..
Mycket riktigt det gick klart mycket bättre utan lina på honom med matte gående efter utan att störa.  

Och så var det äntligen Lavas tur.. hon var lite tjurig innan selen kom på och vi gick i väg, först gick jag fel upp till starten.
Lava ville gå ett håll men jag ett annat.... *harkel* kankse ska lyssna på henne nästa gång.
Men men vi fant fram och kopplade även lös henne och gick bakom. Jäklar vad duktig hon är.
Det var på ett ställe hon sökte av riktigt noga innan hon spårade vidare men det var precis vid en vindkulle och det blåste en hel del här men hon klarade det och hittade klövern.
Jäklar vad skoj hon hade när hon väll hittade den, det berömndes och hon tuggade mumsigt på den (ja jag vet att det bör hon inte göra)

Tillbaka till basen så pussades det och gosades, Lava och Idun fick vara lös i hop medan vi packade ner allt.
Efter de hade "skuttat" runt så var det Iza & Iriz tur... de där är stöpa i någolunda samma form. lika men ändå så olika.



De sprang, morrade och lätt men ack så skoj de hade efteråt var de trötta och då fick Wigge vara lös ensam allt för att den gamla skadan inte skulle gå upp men han var mer intresserad av att lukta efter vart alla tjejer hade varit.



Sedan kopplades alla hundar upp och vi gick tillbaka till bilen.
Hundarna var minst sagt lika trötta som vi men efter 7 timmar i skogen så får man vara det.

Korten kommer ut på hemsidan.

Tusen tack Elin & Christoffer för en syverän Lördag, detta behövde jag!


3 trötta drakar i köket.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0